מיחזור צמיגים


מיחזור צמיגים

צמיגים מהווים היום לא רק רכיב בכלי רכב, ולא רק האלמנט שמחבר בין הרכב לבין הכביש. ריבוי הצמיגים המשומשים בשוק, והחוק האוסר על צמיגים משנת 2004 להיות על הכביש , הביא לכך שהיום יש פסולת צמיגים רבה, שהיא פסולת שניתנת למיחזור, אולם בפועל מיחזור הצמיגים בישראל מיתנהל בעצלתיים, ורק כמה אחוזים בודדים מכמות הצמיגים הופך לצמיגים ממוחזרים ורוב הצמיגים מוטמנים באדמה ורק עוד אלפי שנים הגומי הנ"ל יתפרק , ובינתיים הוא מזהם אט אט את האדמה ואת מקורות המים שלנו. בכל שנה ישנם כ-50,000 טון של צמיגים שאסור להשתמש בהם ויש צורך למחזר אותם או להטמין אותם באדמה, ומתוך ה-50,000 הללו אולי רק 10,000 טון עוברים מיחזור , למוצרים הממוחזרים ולחומרים הממוחזרים השונים שמסופקים לשוק, לא תמיד יש צרכנים משום שהצרכן הישראלי מעדיף לרכוש מוצרי גומי ממוחזרים שמקורם בסין.

ישנם היום חוקי מחזור צמיגים המחייבים יצרני ויבואני צמיגים להיות אחראים על תהליך איסוף הצמיגים המשומשים ועל העברתם של הצמיגים המשומשים למחזור. ע"פ חוקים אלו היבואנים והיצרנים מחויבים להעביר את הצמיגים המשומשים למפעלי מיחזור שימחזרו את הצמיגים וייצרו מהם מוצרים חדשים שעשויים מחומרי גומי.

מה אפשר לעשות עם צמיגים ממוחזרים

  • משטחי גומי לגינות ציבוריות שמבטיחים לילדים הקטנים משחק בטוח על משטח נוח ונעים

  • שימוש באבקת גומי למטרות שונות כמו ריצוף, חיפוי גגות, חיפוי משטחים, ויצירת משחקי ילדים, ואביזרי נוי.

  • שימוש בשבבי צמיגים למטרות שונות כמו מסילות רכבת קלה.

מה קורה כאשר לא ממחזרים צמיגים

  • כאשר צמיג פוגש חומר שיש בו חומצה הוא מפריש מתכות שחודרות אט אט לקרקע ומזהמות אותה.

  • כאשר צמיג נשרף הוא פולט עשן מזהם ומסוכן לבריאות.

בארצות מערב אחרות שבהן מיחזור צמיגים הוא כבר עניין שבשגרה, יש מפעלי מיחזור רבים שיוצרים מקומות עבודה רבים, וכן מונעים זיהום סביבה, וגם מספקים לשוק מוצרים חדשים שנוצרו מחומרים קיימים ולא מחומרים שהם משאבים טבעיים. בישראל כאמור העניין עדיין מתקדם בעצלתיים, והבירוקרטיה גם שמה לו לא מעט מכשולים אך נקווה שככל שיעבור הזמן כך יקומו פה יותר מפעלים .